Jean Rédélé, oprichter
Jean Rédélé werd geboren op 17 mei 1922, in een gezin met een grote passie voor de autosport. Na briljante studies nam hij op 24-jarige leeftijd een Renault-concessie over in Dieppe, zijn geboortestad. Hij perfectioneert zich verder als ingenieur en coureur binnen de racewereld en beseft dat hij dankzij de autosport de capaciteiten van zijn wagens kan laten zien. Zo maakt hij de weg vrij voor zeer speciale sportwagens.
Bescheiden begin
De Renault 4CV wordt vaak gezien als de ideale gezinswagen na de oorlog, maar Jean Rédélé zag er een veel groter potentieel in. Hij maakte de motoraandrijving nog veel meer performant dankzij een vijfversnellingsbak. In zijn 4CV racete hij in de Alpen en in de uitdagende Mille Miglia, met talrijke overwinningen als resultaat. De volgende modellen krijgen de naam van de plaats waar hij het grootste plezier beleefde aan het op punt stellen van zijn kunst: de slingerende bergwegen van de Alpen.
De filosofie van Alpine
"Ik wilde dat klanten dit fascinerende gevoel van controle zouden ervaren in de auto die ik zou bouwen", aldus Jean Rédélé. Hij ontwikkelt zijn eigen sportwagen op basis van een 4CV maar met een lichte aluminium carrosserie: deze versie is maar liefst 60 kg lichter dan de originele. Dit streven naar lichtheid staat nog altijd centraal bij alle
Alpine-modellen. Het merk ziet officieel het levenslicht in 1955 in Dieppe, de geboortestad van Jean Rédélé. Op deze plaats worden de Alpines vandaag de dag nog steeds gebouwd.
De A110 van 1962 evolueerde twee eerdere modellen, de A106 en de A108. Vandaag de dag herken je zijn typerende stijl bij de eerste aanblik. Tijdens zijn indrukwekkende bestaan heeft de A110 zijn vermogen verdrievoudigd, met steeds betere prestaties als resultaat. Bovendien is dit opmerkelijke rallysucces inmiddels ook toegankelijk voor stadsrijders.
De wagens van Alpine steunen op drie principes: lichtheid, wendbaarheid en competitiegeest. Dit DNA leidde tot vele overwinningen in diverse disciplines binnen de autosport. In de jaren 1960 klom Alpine op tot de efficiëntieklassen van de 24 uur van Le Mans, alvorens een absolute overwinning neer te zetten in 1978. Dankzij de investering in de A110 won Renault bovendien de eerste trofee in het Wereldkampioenschap Rally in 1973.
De comeback van een icoon
In 2017 is de Alpine A110 terug van weggeweest. De pioniersgeest van Jean Rédélé is duidelijk merkbaar in deze auto die een gefinetunede aandrijflijn combineert met een slanke, lichtgewicht carrosserie. Het doel? De hiërarchie binnen de sportwagens op haar kop zetten. Met meerdere zeges op zak wordt de wagen gewaardeerd door zowel autocritici als Alpine-fans, jong en oud. De A110 is nog opwindender om in te rijden dan zijn naamgenoten en vormt de schakel tussen het verleden, het heden en de toekomst van Alpine.