De rallysuccessen vormen de roots van Alpine met de ongelofelijke 'Rédélé Speciales' in de jaren 1950 waarin Jean Rédélé zijn indrukwekkende expertise toonde in de heuvels van Europa. Deze coupés openden de weg naar het icoon van Alpine in de jaren 1970: de A110.
1971 | Constructeurskampioenschap
Alpine won het tweede Internationale Constructeurskampioenschap in 1971. In dit jaar wonnen de A110 1600 en zijn Zweedse coureur Ove Andersson vier van de acht manches, waaronder de emblematische Rally van Monte Carlo.
1971 | Rally van Monte Carlo
248 racewagens stonden aan de start van de Rally van Monte Carlo, maar slechts 22 van hen haalden de finish. Door de zeer wisselende weersomstandigheden, waarbij de vier seizoenen elkaar opvolgden naarmate de etappes vorderden, werd de bandenstrategie van vele deelnemers op de proef gesteld. In een felle strijd tegen ongunstige weersomstandigheden slaagden de Alpine-teams erin om tot de eerste twee podiumplaatsen op te klimmen, met de Zweed Ove Andersson en de Fransman Jean-Luc Thérier achter het stuur van hun A110's. Ze eindigden respectievelijk op de eerste en tweede plaats.
1973 | Eerste Wereldkampioenschap rally
Alpine toonde haar raceprestaties opnieuw in 1973 en won het gloednieuwe World Rally Championship (WRC) in het eerste jaar. De A110 1800 behaalde er 6 overwinningen tijdens 13 rally's, waarvan twee podiums.
De A110 San Remo 73 viert de cruciale overwinning waarmee de titel in 1973 werd bezegeld.
1973 | Rally van Monte Carlo
Het beroemde circuit van Monte Carlo was de locatie voor de allereerste manche van het World Rally Championship, dat vandaag de dag nog altijd een grote publiekstrekker is. Wederom vormden de weersomstandigheden een grote uitdaging: slechts een vijfde van de deelnemers haalden de finish.
Alpine zegevierde opnieuw over zijn concurrenten, met vijf A110's in de top zes, waaronder alle drie de podiumplaatsen. De allereerste World Rally Championship-trofee werd gewonnen door de Fransman Jean-Claude Andruet.
1975 | Rally van Corsica
De dominantie van de A110 kon echter niet eeuwig blijven duren. De komst van de Stratos was dan ook een grote uitdaging voor alle coureurs die de strijd met hem aangingen. Toch was ons verhaal nog niet afgelopen: de heldhaftige Jean-Pierre Nicolas en zijn auto met nummer 7 slaagden erin om slechts 32 seconden achter de Lancia te finishen op het prachtige eiland.
De A110 Tour de Corse 75 is een eerbetoon aan zowel deze prestatie als aan de iconische gele livery van de raceauto van Jean-Pierre Nicolas in deze epische race.
Alpine won talloze endurance-races in de jaren 1960 en 1970, voor het merk in 2013 terugkeerde met vele overwinningen en wereldtitels op zijn palmares. Na meer dan 60 jaar geschiedenis begint Alpine aan een nieuw hybride hoofdstuk met de A424 Hypercar, die vanaf 2024 in het algemeen klassement van Le Mans zal strijden.
Overwinningen volgens de Index of Performance
De organisatoren van de 24 uur van Le Mans waren onder de indruk van de vindingrijkheid van de ontwerpers naar aanleiding van de nieuwe Index of Thermal Efficiency. Hierdoor konden de Alpines met hun slanke carrosserie en kleine motoren schitteren. De prachtige druppelvormige M64 won een prijs in 1964, terwijl drie A210's het volledige podium in beslag nam in 1966 voor deze 'race binnen een race'. Het leverde Alpine de bijnaam 'world’s fastest litre of petrol' op.
Europees Kampioenschap sportwagens van 1974
Deze overwinningen deden Jean Rédélé vurig hopen op een overwinning op Le Mans. Dankzij de investeringen van Renault was het mogelijk om grootser te denken, meer bepaald in de richting van de endurance-races. De Alpine A441 won het Europees Kampioenschap voor sportwagens met zeven overwinningen en talrijke beloningen voor de 'snelste ronde'. Zijn Gordini V6 2-liter motor, in overeenstemming met het Group 5-reglement, werd het hart van vele iconische racewagens.
Overwinning van de 24 uur van Le Mans 1978
Vier jaar later werd de droom van Jean Rédélé werkelijkheid wanneer de Alpine A442B de meest legendarisch endurance-race ter wereld wint. Met Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud achter het stuur eindigde Alpine met een verbazingwekkende voorsprong van vijf rondes op onze sterke Duitse rivalen. Alpine viert haar langdurige liefde voor Le Mans met de A110 R Le Mans-editie en zet in 2024 haar ambitie voort met de nieuwe A424 Hypercar. Hiermee neemt het merk deel aan de topklasse van het World Endurance Championship.
Alpine doet zijn intrede in de F1®
In 2021 volgt Alpine Renault op en introduceert het Alpine F1 Team. Een renstal die kan terugvallen op meer dan 40 jaar geschiedenis met vele overwinningen in wereldkampioenschappen. Het team steunt op de expertise en knowhow van de sites in Viry-Châtillon (Frankrijk) en Enstone (Verenigd Koninkrijk).