Het onderstel van de A290_β werd op maat gemaakt, voor een "speels" gedrag op lage en middelhoge snelheid, voor maximale sensatie.
Beleef en voel de sensatie van onze testpiloot aan boord van de A290_β.
VAN SHOWCAR TOT SERIEMODEL
“Mijn werk is gericht op de zoektocht naar uniformiteit van de wagen in alle omstandigheden. We werkten aan de ondersteuning door deze te verwijderen en vervolgens meermaals te re-integreren. We voerden enkele wijzigingen door in de hoofdcilinders om de best mogelijke afstelling te vinden om te rijden met de A290_β”.
Wendbaarheid en stabiliteit
“A290_β werd ontwikkeld met een focus op diverse onderdelen die inwerken op de wegligging. Bijgevolg werd er hard gesleuteld aan de balans van de wagen, om de lading precies over te dragen en om te zorgen voor een reactieve rijstijl.
De wagen is uitgerust met verschillende niveaus van ABS, waardoor de verdeling van het remvermogen tussen de voorste en achterste remmen kan worden gewijzigd, een gelijkaardige optie als die van racewagens.”
"Als technologisch labo voor onze toekomstige wagens, maakt de A290_β gebruik van de Active Torque Vectoring, om gecontroleerde afwijkingen toe te staan en de aandrijfkracht te maximaliseren."
OVERTAKE: VOEL DE ADRENALINE VAN DE FORMULE 1®
“De OV-knop (OVertake) werd rechtstreeks geïnspireerd door de F1®, en werd op zulke manier gekalibreerd dat hij onmiddellijk een "boost" in het koppel en vermogen kan geven. We werkten ook aan de aanpassing van de procedure voor een optimaal gebruik voor de klanten, coureurs en journalisten.”
“Omwille van de voorwielaandrijving, was de grootste uitdaging steeds van vermogen wisselen."
"We werkten aan het beheer van het koppel om de wielslip te minimaliseren en een betere grip te bieden, een essentieel element voor meer rijplezier.
Toch moet een minimale slip door de vingers worden gezien voor een sensationele rijervaring. Deze delicate balans is zo belangrijk dat het goed is voor maar liefst 70% van het werk dat werd geleverd voor de ontwikkeling van de A290_β”
TESTRIJDER
“Mijn rol in de ontwerpfase van de 'A290_β was vrij eenvoudig. Ik was verantwoordelijk om het onderstel op punt te zetten, maar ook om wijzigingen voor te stellen voor de schokdempers, de remmen en de balans van de wagen.”
"We gingen de uitdaging aan om het koppel te beheren, met een bijzondere beperking: de krachtbron bestaat uit twee motoren op de vooras.
We pakten dit project aan met onze gebruikelijke nauwkeurigheid en optimaliseerden de prestaties voor alle omstandigheden, van een droge baan tot vochtige banen en hoge snelheden."