De banden zijn een essentieel onderdeel dat de wagen en de weg met elkaar verbindt. Ze spelen dan ook een beslissende rol voor het kenmerkende karakter van een nieuw automodel. Na het geslaagde partnerschap met Michelin voor de A110 zet Alpine de samenwerking verder voor zijn eerste elektrische auto: de A290.
Een nieuwe uitdaging
Met de A290 kiest Alpine voor een elektromotor aan de voorkant. Michelin ging de uitdaging aan om de kenmerkende rijeigenschappen van Alpine te behouden bij dit nieuwe model dat zowel de rijdynamiek als het koppel herdefinieert. Om aan de vereisten van de autocoureurs te voldoen, ontwikkelde het merk een specifieke bandentechnologie die een uitstekend rijgedrag oplevert.
Een unieke communicatie
Dankzij de nauwe samenwerking tussen Alpine en Michelin, die elk inspraak in strategische beslissingen hebben, werd de autosport op zijn kop gezet. Een optimale bandenmaat was van cruciaal belang voor een subtiel evenwicht tussen prestaties en energie-efficiëntie. Op deze manier werden er na intensief onderzoek in het Michelin-onderzoekscentrum in Ladoux (Auvergne-Rhône-Alpes) twee interessante bandentypes voor de A290 uitgewerkt.
Alpine en Michelin kozen voor 225/40/R19 banden: ze geven deze Alpine van de nieuwe generatie niet alleen een gespierd voorkomen maar tonen ook de uitmuntende knowhow van de producenten. Beide bandentypes voldoen aan de wensen van vele gepassioneerde autoracefans. Terwijl de Pilot Sport S5 de nadruk leggen op prestaties, leveren de Pilot Sport EV een grote energie-efficiëntie op dankzij een zeer lage rolweerstand.
"We hebben veel aandacht besteed aan de rolweerstand van de band, zonder toegevingen te doen op het vlak van grip en rijgedrag. Zo bereikten we voor deze eerste elektrische Alpine de beste autonomie, terwijl de onderscheidende dynamiek van het merk behouden blijft", legt Philippe Krief, CEO vanAlpine, uit.
Ontdek ook