Alpine keert terug naar de top van de Endurance. De A424 Hypercar vertegenwoordigt een nieuw hybride keerpunt in meer dan 60 jaar geschiedenis, met als hoogtepunt de overwinning van Alpine in de 24 uur van Le Mans in 1978. Dit nieuwe prototype vervult de ambitie van Alpine om zich met de beste concurrenten te meten in de felbevochten Hypercar-categorie van het World Endurance Championship (FIA WEC) en de 24 uur van Le Mans.
61 jaar eerder zette Alpine zijn eerste stappen in de Endurance, een nieuw en spannend avontuur. Na de overwinning in Le Mans in 1978 met onze emblematische A442B gingen we opnieuw voluit in het WEC van 2013 in samenwerking met Signatech. De wereldtitels volgden in de LMP2-categorie, terwijl onze A480 de overstap naar de LMP1 maakte in 2021 en 2022. Ook daar behaalden we onvergetelijke overwinningen, podiumplaatsen en een titel van vice-wereldkampioen.
De A424 is dé belichaming van onze nauwe samenwerking. Hij combineert de knowhow van Alpine Racing en die van Signatech in een uniek design dat werd ontwikkeld door het ontwerpteam van Alpine. Het resultaat is een prototype dat zich van de concurrentie weet te onderscheiden. Zijn prachtige voorkomen toont unieke ontwerpdetails die deze Alpine-raceauto niet alleen superefficiënt maar ook een lust voor het oog maken.
Carbon
en honingraatstructuur
1030 kg
Leeggewichtvolgens BOP
V6-monoturbo op 90°
Motor
500 kW/675 pk
Vermogenvolgens BOP
30-50 kW
HybridiseringBosch standaard
7 versnellingen + achteruit
Versnellingsbak
STRUCTUUR | Carbon en honingraatstructuur |
---|---|
CARROSSERIE | Carbon |
OPHANGINGEN | Dubbele driehoeken met duwstangen |
STUURINRICHTING | Elektrisch bekrachtigd |
LENGTE | 5088 mm |
BREEDTE | 1992 mm |
HOOGTE | 1055 mm |
WIELBASIS |
3148 mm |
LEEGGEWICHT | 1030 kg (volgens BOP) |
CONFIGURATIE | V6-monoturbo in hoek van 90° |
---|---|
CILINDERINHOUD | 3400 cc |
MAXIMAAL VERMOGEN |
500 kW/675 pk (volgens BOP) |
MAXIMAAL TOERENTAL |
9000 tpm |
HYBRIDISERING | Bosch standaard / 30-50 kW |
SMERING | Droog carter / gefaseerde oliepomp |
ELEKTRONISCHE STURING |
Magneti Marelli |
MERK | Xtrac |
---|---|
TYPE | Lengterichting |
SCHAKELEN |
Paddles aan het stuur en pneumatische bediening |
VERSNELLINGEN | 7 versnellingen + achteruit |
BANDEN VOORAAN | Michelin 29-71/R18 |
---|---|
BANDEN ACHTERAAN |
Michelin 34-71/R18 |
VELGEN VOORAAN |
12,5’’x18’’ |
VELGEN ACHTERAAN |
14’’x18’’ |
REMSCHIJVEN | Geventileerd, koolstof |
---|---|
REMKLAUWEN | Monobloc met zes zuigers |
HARNAS | Zespuntsgordel, geschikt voor het Hans®-systeem |
---|---|
TANK | Veilig, flexibel met geïntegreerd reservesysteem |
In de voorbije zeven maanden schuimde de A424 vele Europese circuits af voor al even veel tests op het circuit, zoals dat van Paul Ricard, Motorland, Jerez, Portimão en Barcelona. Het testprogramma omvatte een Endurance-sessie van 30 uur in Aragón om de uitdagende omstandigheden van een 24-uurs race na te bootsen. Er bestaat geen betere manier om de capaciteiten van onze nieuwe Hypercar te beoordelen in de aanloop naar zijn debuutseizoen in het FIA World Endurance Championship (WEC).