Alpine - WEC - A424

ALPINE A424

Terug naar de top

Alpine keert terug naar de top van de Endurance. De A424 Hypercar vertegenwoordigt een nieuw hybride keerpunt in meer dan 60 jaar geschiedenis, met als hoogtepunt de overwinning van Alpine in de 24 uur van Le Mans in 1978. Dit nieuwe prototype vervult de ambitie van Alpine om zich met de beste concurrenten te meten in de felbevochten Hypercar-categorie van het World Endurance Championship (FIA WEC) en de 24 uur van Le Mans.

Een erfgoed dat ver in de tijd teruggaat

61 jaar eerder zette Alpine zijn eerste stappen in de Endurance, een nieuw en spannend avontuur. Na de overwinning in Le Mans in 1978 met onze emblematische A442B gingen we opnieuw voluit in het WEC van 2013 in samenwerking met Signatech. De wereldtitels volgden in de LMP2-categorie, terwijl onze A480 de overstap naar de LMP1 maakte in 2021 en 2022. Ook daar behaalden we onvergetelijke overwinningen, podiumplaatsen en een titel van vice-wereldkampioen.

Een sterk partnerschap

De A424 is dé belichaming van onze nauwe samenwerking. Hij combineert de knowhow van Alpine Racing en die van Signatech in een uniek design dat werd ontwikkeld door het ontwerpteam van Alpine. Het resultaat is een prototype dat zich van de concurrentie weet te onderscheiden. Zijn prachtige voorkomen toont unieke ontwerpdetails die deze Alpine-raceauto niet alleen superefficiënt maar ook een lust voor het oog maken. 

Alpine - WEC - A424
    • Een ijzersterk team

      Tien jaar lang genoten we van een vruchtbare samenwerking met Oreca. Het Franse bedrijf is een voor de hand liggende partner voor het chassis van onze nieuwe LMDh Hypercar.

    • Een unieke lichtsignatuur

      De unieke achterlichten van de A424 tonen trots de beroemde A-pijl aan de concurrenten. Ze zijn een perfect huwelijk tussen engineering en design.

    • Een indrukwekkend vermogen

      De experts van Alpine Racing in Viry-Châtillon (Frankrijk) hebben met onze partner Mecachrome samengewerkt voor de productie van een 3,4-liter V6-motor. Het monoturbo-design is uniek binnen de Hypercar-categorie.

Technische specificaties

Carbon

en honingraatstructuur

1030 kg

Leeggewichtvolgens BOP

V6-monoturbo op 90°

Motor

500 kW/675 pk

Vermogenvolgens BOP

30-50 kW

HybridiseringBosch standaard

7 versnellingen + achteruit

Versnellingsbak

STRUCTUUR Carbon en honingraatstructuur
CARROSSERIE                              Carbon
OPHANGINGEN Dubbele driehoeken met duwstangen
STUURINRICHTING Elektrisch bekrachtigd
LENGTE 5088 mm
BREEDTE 1992 mm
HOOGTE 1055 mm

WIELBASIS

3148 mm
LEEGGEWICHT 1030 kg (volgens BOP)
CONFIGURATIE      V6-monoturbo in hoek van 90° 
CILINDERINHOUD   3400 cc 

MAXIMAAL VERMOGEN 

500 kW/675 pk (volgens BOP) 

MAXIMAAL TOERENTAL  

9000 tpm 
HYBRIDISERING Bosch standaard / 30-50 kW 
SMERING         Droog carter / gefaseerde oliepomp 

ELEKTRONISCHE STURING    

Magneti Marelli  
MERK   Xtrac 
TYPE Lengterichting  

SCHAKELEN       

Paddles aan het stuur en pneumatische bediening 
VERSNELLINGEN        7 versnellingen + achteruit 
BANDEN VOORAAN                        Michelin 29-71/R18 

BANDEN ACHTERAAN                                

Michelin 34-71/R18 

VELGEN VOORAAN    

12,5’’x18’’ 

VELGEN ACHTERAAN

14’’x18’’ 
REMSCHIJVEN  Geventileerd, koolstof  
REMKLAUWEN    Monobloc met zes zuigers  
HARNAS                                     Zespuntsgordel, geschikt voor het Hans®-systeem 
TANK                                  Veilig, flexibel met geïntegreerd reservesysteem 
Alpine - WEC - A424

Een nieuwe legende is geboren

In de voorbije zeven maanden schuimde de A424 vele Europese circuits af voor al even veel tests op het circuit, zoals dat van Paul Ricard, Motorland, Jerez, Portimão en Barcelona. Het testprogramma omvatte een Endurance-sessie van 30 uur in Aragón om de uitdagende omstandigheden van een 24-uurs race na te bootsen. Er bestaat geen betere manier om de capaciteiten van onze nieuwe Hypercar te beoordelen in de aanloop naar zijn debuutseizoen in het FIA World Endurance Championship (WEC).

Ontdek ook