A523 Formule 1

A523 Formule 1

Technical directors Pat Fry en Matt Harman waren in Enstone verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het chassis en trachtten in de winter verbeteringen aan de wagen aan te brengen. Executive director Bruno Famin werkte in Viry-Châtillon samen met Enstone om de krachtbron te integreren.

Formule 1

Alpine A523

Het BWT Alpine F1®-team is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

 

Op de site van Enstone staat de fabriek waar het chassis van de Alpine A523 wordt ontwikkeld en geassembleerd.. Al 30 jaar - eerst met Renault F1® en nu met Alpine F1® - werken getalenteerde ingenieurs in meer dan 25 afdelingen, van aerodynamica tot validatietests, in Enstone om voortdurend de prestaties van de eenzitters te verbeteren.

Deze site is ook de uitvalsbasis van het technische team dat steun verleent tijdens de race-weekends.

 

In Viry-Châtillon staat de meest iconische fabriek van Alpine. Hier vinden de ontwerpfase, de montage en de tests van de motoren van alle eenzitters van de F1® plaats. 

A523 Formule 1 - Alpine
    • Chassis

      Monocoque in gegoten carbonvezel en aluminium honingraatcomposiet, geproduceerd door het Alpine F1® Team en ontworpen voor maximale sterkte met een minimaal gewicht. Renault E-Tech 2023-aandrijfmotor geïnstalleerd als zelfdragend element.

    • Ophangingen

      Bovenste en onderste driehoeken in koolstofvezel. De aluminium naven zijn afgewerkt met standaard BBS-velgen van bewerkt magnesium en standaard FiA-wieldoppen.

    • Transmissie en hydraulica

      Halfautomatische versnellingsbak met acht versnellingen + achteruit. 'Quickshift'-systeem voor maximale schakelsnelheid met een differentieel met hydraulische bediening. Hydraulische voeding voor het besturen van de krachtbron, de stuurbekrachtiging, de DRS en de koppeling.

    • Remsysteem

      Schijven en pads in carbon. Remklauwen en hoofdremcilinders van Brembo S.p.A. met volledig geïntegreerd kabelremsysteem.

    • Cockpit

      Uitneembare bestuurdersstoel van koolstofvezel, gevormd naar de anatomie van de bestuurder, met zespuntsveiligheidsgordel. Het geheel wordt belast met 80 kg. Het stuur heeft schakelpaddles voor de versnelling, koppeling, DRS en de display-unit voor de bestuurder.

TECHNISCHE SPECIFICATIES

Vermogen

Meer dan 950 pk

Maximumsnelheid

355 km/u

Maximaal toerental

15.000 tpm

Gewicht

796 kg

Met bestuurder, camera's en ballast

Totale lengte

5620 mm

Maximaal brandstofdebiet

100 kg/u

 

CILINDERINHOUD  V6 van 1,6 l
AANTAL CILINDERS 6
TOTAAL TOERENTAL 15.000 tpm
DRUKVULLING Enkele turbolader, onbeperkte druk (geschat op 5 bar absoluut)
MAXIMAAL BRANDSTOFDEBIET 100 kg/u 
TOEGESTANE BRANDSTOFHOEVEELHEID PER RACE 110 kg maximum 
ARCHITECTUUR V6 op 90°
CILINDERDIAMETER 80 mm
SLAG 53 mm
HOOGTE VAN KRUKAS 90 mm
AANTAL KLEPPEN 24 (4 per cilinder)
BRANDSTOF Directe inspuiting
ROTATIESNELHEID VAN DE MGU-K Maximaal 50.000 tpm
VERMOGEN VAN DE MGU-K Maximaal 120 kW
ENERGIE GERECUPEERD DOOR DE MGU-K Maximaal 2 MJ/ronde
ENERGIE VRIJGEGEVEN DOOR DE MGU-K Maximaal 4 MJ/ronde
ROTATIESNELHEID VAN DE MGU-H > 100.000 tpm
ENERGIE VRIJGEGEVEN DOOR DE MGU-H Onbeperkt
GEWICHT Minimaal 150 kg
AANTAL TOEGESTANE MOTOREN PER PILOOT IN 2023 3 motoren met interne verbranding, 3 turboladers en 3 MGU-H, 3 MGU-K, 2 batterijen en elektronische regeleenheden,  8 uitlaatsets
TOTAAL VERMOGEN Meer dan 950 pk

TEAM

Onze autocoureurs

Een volledig Frans duo! 

driver

PIERRE GASLY

meer weten
driver

ESTEBAN OCON

meer weten

MODELLEN

Hoe radicaal ben jij?

A110 R - Alpine

Ontdek ook

BWT ALPINE F1® TEAM

Onze partners

PARTENAIRE TITRE

PARTENAIRES PREMIUM

PARTENAIRES OFFICIELS

PARTENAIRES TECHNIQUES

EQUIPEMENTIERS