Na de grondige wijziging van de LMP2-categorie, werd de Alpine A470 voor het eerst voorgesteld in 2017. De wagen werd ontwikkeld om te voldoen aan het nieuwe technische reglement, maar wilt toch betere prestaties leveren dan zijn voorgangers.
Na zijn snelle intrede heeft de A470 zijn winnaarsmentaliteit bewezen met eindzeges in de 24 uur van Le Mans in 2018 en 2019. Hij maakte zijn debuut in het seizoen 2018-2019, maar nam ook deel aan de campagne van 2020, en nu heeft de A470 de handschoen weer opgenomen, nog steeds getooid in het iconische Alpine-blauw.
Alpine A470
In cijfers
Races: 25
Polepositions: 4
Overwinningen: 3
Podiumplaatsen: 16
Bij de 24 uur van Le Mans
Starts: 5
Overwinningen: 2
Podiumplaatsen: 4
V8
Atmosferisch op 90°
GK-428
Gibson-motor
520 pk
Vermogen
950 kg
Gewicht
4200 cm³
Cilinderinhoud
4745x1895x1045 mm
Afmetingen in mm (L x B x H)
9000 t/min
Maximaal toerental
SPOORBREEDTE VOOR | 1570 mm |
---|---|
SPOORBREEDTE ACHTER | 1550 mm |
WIELBASIS | 3005 mm |
FRAME | Carbon cockpit & honingraat |
CARROSSERIE | Carbon / kevlar |
OPHANGINGEN | Dubbele draagarmen met duwstangsysteem, schokdempers PKM |
STUURINRICHTING | Elektrische stuurbekrachtiging |
TYPE | Gibson GK-428 |
---|---|
SMERING | Droog carter / meertrapsoliepomp |
ELEKTRONISCHE STURING | Cosworth |
MERK | Xtrac |
---|---|
TYPE | Dwars geplaatst carter magnesium |
SCHAKELSYSTEEM | Paddles aan het stuur en pneumatische bediening |
VERSNELLINGEN | 6 + achteruit |
VEILIGHEIDSGORDEL | Zespuntsbeveiliging met Hans®-systeem |
---|---|
TANK | Flexibel beveiligd systeem van 63 l met geïntegreerd reservesysteem |
VELGEN VOOR | 13’’x18’’ |
---|---|
VELGEN ACHTER | 13’’x18’’ |
BANDEN | Michelin 31-71/R18 |
REMSCHIJVEN | Geventileerd, carbon |
---|---|
REMKLAUWEN | Monoblok 6 zuigers |