30 juni 2022

Alpine lanceert zijn Rac(H)er-programma en zet vandaag in op diversiteit binnen zijn teams. Dit programma moet de meritocratie bevorderen, ongeacht het geslacht of de afdeling. Van de technische functies tot de race en de competitie. Op die manier kunnen de competenties ontwikkeld en de collega's beter op elkaar afgestemd worden.

 

Het Rac(H)er-programma bestaat uit meerdere elementen : 

 

  • Een intern luik voor bewustmaking van inclusie in de activiteiten van het merk, met als doel gelijke kansen voor iedereen. 

 

  • Een luik autosport dat berust op het onderzoek van het Parijse Institut du Cerveau, met als bedoeling objectieve criteria te bepalen om toppiloot te worden. Het programma moet komaf maken met de gangbare meningen via de financiering van een wetenschappelijke studie die alle vermeende pseudo-wetenschappelijke obstakels (fysieke en mentale conditie) voor vrouwelijke F1-piloten zal analyseren. In samenwerking met een aantal opleidingsinstellingen wil Alpine een specifiek opleidingsprogramma met eigen financiële middelen uitwerken. Op die manier wil het vrouwen de kans bieden om F1-coureur te worden. 

 

  • Een financieel luik, met de lancering van een fonds dat openstaat voor iedereen en vrouwelijk talent in de autosport steunt. Alpine financiert vrouwelijk talent en gaat zoek naar partners voor hen. 

 

  • Een luik onderwijs en ondersteuning, waarbij de Alpine-medewerkers samenwerken met de scholen om jonge meisjes meer te leren over en nieuwsgierig te maken voor de beroepen in de autosport en de automobielsector in het algemeen. 

 

Een ambassadeursprogramma op lange termijn, waarbij alle stakeholders uit de autosport en automobielsector betrokken worden bij het veranderingsproces.

 

 

Een programma om de gelijkheid van kansen in de automobielsector te bevorderen


 Met Rac(H)er wil Alpine inclusie en diversiteit in zijn teams promoten, en dit op elk niveau. Vandaag telt het bedrijf slechts 12 % vrouwelijke medewerkers.

 

Het programma begint met een investering in lokale STEM-programma's (wetenschap, technologie, engineering en wiskunde) die vrouwen aanmoedigen om een wetenschappelijke en technische richting in te slaan. Maar het moet er ook voor zorgen dat ze deze programma's op termijn blijven volgen. Via een mentoringprogramma in alle afdelingen van het bedrijf worden de medewerksters daarna in de gewenste functie opgeleid.

 

De managers van het bedrijf worden aangemoedigd om de verschillende opleidingsprogramma's te volgen teneinde de bestaande vooroordelen actief te bestrijden en de waarden van Alpine te verdedigen.

 

Het volledige programma moet van elke medewerker een ambassadeur maken die Rac(H)er op elk bedrijfsniveau kan promoten en een virtueuze cirkel tot stand kan brengen.

 

Wat we willen, is de diversiteit binnen onze teams stapsgewijs verhogen. Ons streefdoel is 30 % vrouwen binnen 5 jaar (tegenover 12 % in 2022). En dit engagement begint nu al, met het evenredig aanwerven van stagiairs en jonge gediplomeerden.

 

 

Een programma binnen de Academy om de F1-kampioenen van de toekomst te vormen

 

In het 72-jarige bestaan van Formule 1 waren slechts tien van de 885 piloten vrouwen. Vandaag telt BWT Alpine F1 Team 10% vrouwelijke medewerkers. Een gangbaar gemiddelde maar tegelijk ook een flagrant voorbeeld van de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de autosport.

 

Vrouwelijk talent wordt vaak te laat opgespoord en ondersteund, waardoor vrouwen op lange termijn niet kunnen opklimmen naar de hoogste regionen. Het programma van de Academy wil vrouwelijke kartpiloten met F1-ambities van jongs af aan opsporen. Dit programma volgt een complete roadmap om race-, test-, fysieke trainings- en mentale vormingsprogramma's uit te werken en deze talenten te laten groeien.

 

Via wetenschappelijke studies (fysiek, mentaal en welzijn) wil Alpine de opleidingsbehoeften van deze veelbelovende piloten identificeren en ze naar een competitief niveau in Formule 1 tillen. Er worden grote middelen ingezet om de vrouwelijke piloten dezelfde slaagkansen te bieden als de grote mannelijke kampioenen opgeleid door de Academy. Zo kunnen ze van karting overgaan naar F4, naar de regionale kampioenschappen, F3, F2 en uiteindelijk naar F1.

 

Rac(H)er wil alle stakeholders uit de autosport en de automobielsector betrekken, te beginnen bij F1 en de FIA Women in Motorsport Commission. Verder wil het inhaken op bestaande programma's om de uitdaging van inclusie aan te gaan, naar het voorbeeld van de Girls on Track.

 

Laurent Rossi, CEO van Alpine : 

 

" Als F1-team en merk van Renault Group is het onze rol om ons ecosysteem inclusiever te maken en van diversiteit onze kracht te maken. We zijn er ons van bewust dat onze sport en sector aan grote verandering toe zijn zodat alle talenten zich in de toekomst kunnen ontplooien. Met Rac(H)er beogen we verandering op lange termijn. Via dit programma hopen we ook de andere spelers uit de sector te betrekken. Vooruitgang is immers enkel mogelijk als we onze krachten bundelen. Daar ligt de sleutel tot succes. "

 

Claire Mesnier, Human Resources VP bij Alpine :

 

" Met Rac(H)er willen we niet zomaar de statistieken opkrikken maar een echte meritocratie tot stand brengen. Ons unieke en duurzame programma hangt af van de inspanningen van alle Alpine-medewerkers. We willen niet alleen de teams aan het nadenken zetten maar ook concrete middelen vrijmaken om vooruit te gaan in het bedrijf. En we zijn vastberaden om dit in alle afdelingen van het bedrijf te doen en het goede voorbeeld te geven. De helft van de leden van ons directiecomité bestaat dan ook uit vrouwen. Niet omdat we een quotum te halen hebben, maar omdat ze de beste zijn in hun expertisedomein en hun verantwoordelijkheden en rol als geen ander vervullen. "