Startnummer 10
Geboortedatum: 7 februari 1996
Geboorteplaats: Rouen, Frankrijk
Nationaliteit: Fransman
Statistieken
Starts: 108
Polepositions: 0
Podiumplaatsen: 3
Overwinningen: 1
Snelste ronde: 3
Punten: 332
Gemiddeld: 3,07
Beste prestatie: 1e (Italië, 2020)
Beste kwalificatie: 2e (Qatar, 2021)
SEIZOEN 2023
10
Wereldranglijst
Totaal aantal punten van het seizoen
15
Pierre Gasly sluit zich aan bij het BWT Alpine F1 Team voor het FIA Formula 1 World Championship 2023, en is klaar voor zijn zesde fulltime seizoen in deze sport.
Pierre begon zijn carrière in de Formule 1 bij Scuderia Toro Rosso nadat hij indrukwekkende vooruitgang maakte in de junior championships met een coureurstitel in de Eurocup Formula Renault in 2013 en in de GP2 Series in 2017. Zijn talent trok de aandacht van Red Bull Racing. Hij bleef bij dit team rijden tot aan het einde van seizoen 2022. Sinds zijn debuut in de Formule 1 midden 2017 in Maleisië maakte Pierre 108 starts, 332 punten gescoord, drie podiumplaatsen behaald. Hij was volledig overweldigd door emoties en behaalde de overwinning tijdens de Grand Prix van Italië 2020 in Monza.
De Fransman is goed bekend bij de Renault-familie aangezien hij tijdens zijn jonge jaren deelnam aan verschillende Renault Formules. Hij reed ook twee races voor het Renault E.Dams team in de Formula E in 2017. Pierre is helemaal klaar voor zijn start bij Alpine in 2023. Hij mocht al kennismaken met de A522 tijdens de testrit in Abu Dhabi vorig seizoen.
Instagram: pierregasly
Twitter: Pierre Gasly
2022
Voor zijn komst bij het BWT Alpine F1 Team in seizoen 2023, eindigde Pierre zijn parcours bij Red Bull Racing / AlphaTauri op een veertiende plaats in het kampioenschap na een moeilijk seizoen voor het Italiaanse team. Pierre kondigde zijn nieuwe plannen aan in oktober, voor de Grand Prix van Japan, voordat hij tests voor Alpine reed tijdens de post season test in Abu Dhabi.
2021
Pierre startte seizoen 2021 als de laatste Grand Prix-winnaar. Na een moeilijke start in Bahrein pakte Pierre regelmatig punten en zorgde hij voor de verrassing van het seizoen. Een derde plaats in Azerbeidzjan was de bekroning van een uitstekend seizoen waarin hij ook in Nederland en Mexico veel punten scoorde met een vierde plaats. Hij eindigde het seizoen op de negende plaats met 110 punten, zijn beste resultaat in de Formule 1.
2020
Pierre bleef tijdens het seizoen 2020 bij het Toro Rosso team, dat later werd omgedoopt tot Scuderia AlphaTauri, maar dit seizoen werd ingekort omwille van COVID-19. Pierre eindigde meermaals in de top 10 en maakte dan het onwaarschijnlijke waar: een eerste Grand Prix-overwinning. Pierre reed kalm in deze race vol incidenten in Monza en kwam in een goede positie voor de overwinning. Hij gaf zijn concurrenten het nakijken en schoot als eerste onder de geblokte vlag door. Pierre eindigde het seizoen op een tiende plaats in het rijderskampioenschap.
2019
Dankzij zijn prestaties in 2018 kon hij overstappen naar Red Bull Racing, waar hij samen met Max Verstappen reed. Pierre haalde regelmatig punten met opvallende prestaties in Monaco: een vijfde plaats en de snelste ronde. In Silverstone eindigde hij vierde. Pierre keerde terug naar Toro Rosso na de zomerstop en haalde zijn eerst podiumplaats in de Formule 1 dankzij een sensationele tweede plaats in Brazilië.
2018
In 2018 mocht Pierre fulltime bij Toro Rosso rijden aan de zijde van Brendon Hartley. Hij maakte meteen indruk met een vierde plaats, het beste resultaat van het seizoen, tijdens de tweede manche in Bahrein. Pierre eindigde vijftiende met 29 punten.
2017
Pierre maakte met Scuderia Toro Rosso zijn debuut in de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Maleisië 2017 en haalde een veertiende plaats. Hij ging de rest van het jaar verder met dit team, behalve voor de Grand Prix van de Verenigde Staten die samenviel met de Super Formula. Zijn beste resultaat was een twaalfde plaats in Brazilië.
Als kind speelt Pierre competitievoetbal maar op 10-jarige leeftijd krijgt hij een nieuwe passie. Hij begint met karten en doet mee aan het Franse Minime kampioenschap, waar Esteban zijn concurrent is. Op 13 jaar begon hij te karten op Europees niveau en eindigde hij tweede in het CIK-FIA European Championship.
In 2011 racete hij voor het eerst met een bolide tijdens zijn deelname aan het French F4 Championship, waar hij een derde plaats veroverde. In 2012 nam hij deel aan de Eurocup Formula Renault. Een jaar later haalde hij zijn eerste coureurstitel in de Eurocup en in 2014 eindigde hij tweede in de Formula Renault 3.5 Series.
Na meerdere tests voor Scuderia Toro Rosso werd Pierre reserverijder bij Red Bull Racing in 2015. Bij de tweede poging won hij de GP2 met als doel om F1 te rijden voor het Oostenrijkse team. Na zijn tweede plaats in de Super Formula in Japan en een eenmalige deelname aan de Formula E kreeg Pierre de kans om naar de top van de autosport door te stoten. Eerst was hij reserverijder bij Scuderia Toro Rosso voor de Grand Prix van Maleisië van 2017, maar voor het FIA Formula 1 World Championship 2018 nam hij een fulltime rol op zich.
F1-NIEUWS