27 mei 2022

Nadat Fernando en Esteban vorig weekend allebei punten hebben gepakt, wilden ze hun weekend op Le Rocher zo goed mogelijk beginnen, in droge warme omstandigheden.

 

Fernando reed 28 rondes tijdens de eerste vrije trainingen met een snelste ronde van 1’15’’749. Hiermee klom hij naar de dertiende positie. Esteban zette een tijd neer van 1’16’’315 nadat hij het parcours van 3,337 km 24 keer aflegde.

 

In de tweede vrije trainingen voerden beide coureurs hun programma uit dat ze voor dit circuit hadden opgesteld. Vooral door de nabijheid van de vangrails is dit een moeilijk parcours. Ze startten op medium banden. Daarna schakelden ze over op zachte banden in een sessie met een rode vlag. Om hun productieve vrijdag af te ronden, reden ze met een grote hoeveelheid brandstof aan boord. Esteban met medium banden en Fernando met zachte banden.

 

Esteban Ocon:

 

"Het is geweldig om weer achter het stuur te zitten in Monaco en de uitdagingen te ontdekken die deze nieuwe wagens bieden op een circuit dat zo specifiek is als dit. Uiteraard moeten we manieren vinden om onze prestaties te verbeteren zodat we dit weekend het niveau bereiken waar we willen staan. We hebben vandaag veel geleerd over de verschillende afstellingen van beide wagens. Vanavond hebben we nog veel werk voor de boeg om morgen in een betere positie te rijden. De kwalificatie in Monaco is cruciaal, en we moeten dus een goede prestatie neerzetten. Ik heb er zin in en kan niet wachten om de tests morgennamiddag te hervatten."

 

Fernando Alonso:

 

"Monaco is een heel ander circuit dan de andere. Je moet enorm veel vertrouwen in de wagen hebben. De VT1 waren wat moeilijk voor ons, maar in de VT2 hebben we een aantal zaken met mijn wagen weer rechtgetrokken. We hebben nog veel te doen door de problemen op het vlak van evenwicht hier en daar. Dat moeten we zien te corrigeren. Met het oog op de kwalificatie moeten we ook proberen om de banden beter te begrijpen. Want een goede startpositie is natuurlijk cruciaal voor dit weekend. We hebben flink wat werk, maar het is altijd speciaal om hier te mogen rijden en dat geeft ons de nodige adrenaline."

 

Pat Fry, Technology Director:

 

"Het weekend van de Grand Prix van Monaco stelt onze wagens, coureurs en ingenieurs altijd voor ongeziene uitdagingen. Het was een zware testdag, vooral met deze nieuwe wagens voor 2022. Het was een lastige oefening om de wagen optimaal af te stellen. Fernando was iets meer tevreden over zijn wagen dan Esteban. Dus we moeten nog enkele gegevens analyseren om de verschillen tussen beide te begrijpen. Net zoals alle teams moeten we nog veel leren over hoe de banden zich gedragen bij een grote hoeveelheid brandstof aan boord. Over het algemeen was het niet gemakkelijk, maar we hebben vertrouwen in onze gegevensanalyse en weten dat we de wagens tegen morgen nog kunnen verbeteren voor de kwalificaties. Een goede positie op de startgrid is vaak de sleutel voor een geslaagd weekend."