24/2/2022
24 februari 2022
Het BWT Alpine F1 Team legde meer dan honderd rondes af op het Circuit van Barcelona-Catalunya. Esteban Ocon zat achter het stuur op de tweede dag van de shakedown in Barcelona.
De Fransman kon de A522 dus echt leren kennen nadat Fernando Alonso de dag ervoor al goed werk leverde. Esteban reed 125 rondes in totaal en werkte een groot deel van het programma af dat de renstal had gepland voor deze tweede officiële dag van het seizoen.
Het team telt dus 254 rondes op het 4655 km lange circuit, hetzij ruim duizend kilometer of de afstand tussen het Circuit van Barcelona en de motorfabriek in Viry-Châtillon.
Door het grote aantal kilometers dat tijdens de twee voorbije dagen is afgelegd, is het BWT Alpine F1 Team heel optimistisch over de betrouwbaarheid van de wagen, ondanks de gebruikelijke tegenslagen die altijd tijdens de F1-tests van de partij zijn. Morgenochtend neemt Fernando weer plaats in de bolide. In de namiddag is het opnieuw de beurt aan Esteban.
Esteban Ocon:
"Dit was mijn eerste echte dag met de A522 en het is fantastisch om weer met een F1-wagen zo veel rondes te kunnen afleggen. De ideale kans om een eerste indruk van de wagen met aangepaste banden te krijgen op het circuit. Ons belangrijkste doel, gisteren en vandaag, was om kilometers aaneen te rijgen. Het feit dat we meer dan honderd rondes hebben gereden, is dan ook heel bemoedigend. We hebben veel zaken uitgeprobeerd om een idee te krijgen van wat er nog beter moet. Nu hebben we een duidelijke richting voor bepaalde verbeterpunten. Dat is uiteindelijk het voornaamste doel van deze pre-season trainingssessies. Een positieve start dus. Ik kan niet wachten om er morgen weer tegenaan te gaan."
Alan Permane, sportief directeur van het BWT Alpine F1 Team:
"Het was opnieuw een goede dag. Deze ochtend hebben we aan de afstellingen gewerkt en we begrijpen de racewagen steeds beter met elke ronde. De racesimulatie in de namiddag is goed verlopen. De wagen was betrouwbaar, maar we moesten even onderbreken voor het vervangen van een defect onderdeel aan de vlakke bodemplaat. Buiten dit, werkten de nieuwe motor en het chassis zonder problemen. In de namiddag vinden de tests voor Pirelli plaats op een natte piste. Fernando is er dus morgen weer om zijn werk van woensdag voort te zetten. Daarna neemt Esteban het stuur over om de wagen op een natte ondergrond te testen."