01 juli 2022

BWT Alpine F1 Team trad vandaag in Silverstone aan met een gewijzigde A522. Esteban Ocon en Fernando Alonso bereidden zich voor op de Grand Prix van Goot-Brittannië dit weekend. De eerste twee vrije testtrainingen vonden vrijdag plaats.

 

Dankzij de inspanningen van het chassisteam in Enstone (Oxfordshire), op amper 40 km van Silverstone, kreeg de A522 een nieuwe vloer, een herziene carrosserie en meteen ook een nieuwe look.

 

Helaas begon het net voor de eerste sessie van 13 u te regenen en konden er geen nuttige gegevens ingezameld worden. Een belangrijk gemis met het oog op de laatste upgrades. Onze twee piloten konden dan ook op geen enkel moment een goede tijd neerzetten.

 

Tijdens de vrije testtrainingen 2 waren de omstandigheden beter en konden de Soft banden voor het eerst bovengehaald worden. Dankzij een tijd van 1’29’’695 eindigde Fernando de sessie op de zesde plaats. Ondanks een lichte vertraging eindigde Esteban op de twaalfde plaats, met een tijd van 1’30’’238.

 

Morgen zet het team het leerproces met de aangebrachte upgrades voort op het snelle en veeleisende circuit van Silverstone. Om 12 u lokale tijd zijn de vrije testtrainingen 3 voorzien, gevolgd door de kwalificaties om 15 u.

 

Esteban Ocon : 

 

" Dankzij de vele fans die ons de hele dag aanmoedigen, is het altijd leuk rijden op dit legendarische circuit. Door het weer hebben we maar weinig kunnen doen tijdens VT1. De sessie van deze namiddag was dan ook ideaal om de rondes aaneen te rijgen. Naar het einde van de tweede sessie toe merkten we een scheurtje op in de carrosserie. Daarom hebben we op veilig gespeeld en ons wat ingehouden. Belangrijk dit weekend was dat we konden zien hoe de wagen reageerde op de nieuwe upgrades. Ik wil opnieuw de mensen van de fabriek bedanken. Ze werkten zich uit de naad om de verbeteringen klaar te krijgen voor onze thuisrace. Uit de voorlopige gegevens blijkt dat ze het goed doen. We kunnen dan ook niet wachten om er morgen het maximum uit te halen. "

 

Fernando Alonso : 

 

" Vandaag had iedereen een moeilijke dag door de regen in VT1. En die maakte ook nuttige runs onmogelijk. We moesten dus alles zien klaar te spelen tijdens VT2. Ik denk dat we hier in Silverstone nog veel te leren hebben over dit nieuwe pakket. We willen graag nog wat meer tijd op de piste. Maar dat geldt voor iedereen natuurlijk ! We zullen vanavond wat harder moeten werken om morgen de laatste vrije trainingssessies en kwalificaties vanuit de beste positie te kunnen aanvatten. "

 

Matt Harman, Technisch Directeur :

 

" Dit weekend brachten we verschillende verbeteringen aan, vooral dan aan de vloer en carrosserie. Hierdoor zag de A522 er lichtjes anders uit. Wat de vloer betreft, situeren de veranderingen zich ter hoogte van de tunnel van de diffuser en de uiteinden ervan. Boven aan de carrosserie is er voortaan een meer uitgesproken gleuf die de luchtstroom naar de achterkant van de wagen moet optimaliseren. Deze nieuwe onderdelen vandaag op de wagen zien, gaf echt een goed gevoel. En alle eer gaat naar de mensen die erbij betrokken waren. Zij hebben het beste van zichzelf gegeven om de onderdelen op tijd te leveren. En wat onze tests vanmorgen op het circuit betreft, door het wisselvallige weer wilden we niet al te veel risico's nemen zolang er maar weinig te leren viel. Tijdens de tweede sessie kregen we gelukkig de kans om te testen op een droog circuit. Dit leverde voldoende gegevens op die we tot morgen nog kunnen analyseren. Nu zullen we de onderdelen en de verzamelde gegevens over de aangebrachte upgrades onder de loep nemen zodat we morgen de juiste tactiek kunnen kiezen. "