02 juli 2022

Fernando ondernam vier pogingen op rij in K3, terwijl Esteban het bij K2 hield. Door een probleem met de batterijkoeling moest hij vermogen inleveren.

 

Door het wisselvallige weer verliepen de rijsessies vrij moeizaam. Na de matige dag van gisteren gingen de vrije trainingssessies 3 door op een droog circuit, in tegenstelling tot de kwalificaties erna.

 

Onze twee piloten wisten zich te plaatsen voor K1 na een aantal rondes op Intermediate banden. Fernando eindigde tiende met een tijd van 1’41’’598 en Esteban twaalfde op minder dan 0’’2 van zijn teamgenoot.

 

In K2 verslechterde het weer nog en was er heel snel een goede tijd nodig om zich in de top tien te kunnen nestelen. Dat lukte Fernando ook, met een tijd van 1’42’’209. Door een probleem met de batterij zat er voor Esteban niet meer in dan een 15de plaats.

 

Fernando wilde dolgraag zijn exploot in Canada overdoen en klom al na de eerste tijdronde in K1 naar de eerste plaats. Zodra alle tijden van de tegenstanders bekend waren, moest hij twee plaatsen inleveren. Daarna ging het bergaf met het weer. In zijn laatste ronde liet Fernando een tijd van 1’42’’116 optekenen, goed voor de zevende plaats voor morgen.

 

Esteban Ocon – P15 / 1’45’’190 : 

 

" Het was een moeilijke dag voor ons. Door een probleem met de batterij aan het begin van K2 daalde het vermogen en konden we niet voluit gaan. We eindigen de sessie met de vijftiende tijd. Niet ideaal voor de race van morgen. Toch blijf ik positief. We zijn dit jaar al slechter gestart, wat ons niet verhinderde om punten te scoren. Dat blijft ook het streefdoel morgen. Momenteel analyseren we het probleem. Ik heb er alle vertrouwen in dat het team een oplossing zal vinden en we klaar zullen zijn voor de race. In Silverstone kun je goed inhalen. We moeten dus alle kansen grijpen om een eervol resultaat te halen. "

 

Fernando Alonso – P7 / 1:42.209 : 

 

" Vandaag lagen de verwachtingen hoog maar konden we onze mogelijkheden in de laatste K3-rondes jammer genoeg niet verzilveren. Op het einde van de eerste ronde in K3 lagen we op kop. Alles liep dus gesmeerd. Maar bij de aanvang van de laatste ronde liep de batterij bijna leeg waardoor we het volle potentieel van de wagen niet konden benutten. Anders was een plaats in de top 5 volgens mij een haalbare kaart geweest. Of het morgen zal regenen, weten we niet. Eens zien of we vanuit onze startpositie punten kunnen sprokkelen. De wagen doet het goed zowel in droge als in natte omstandigheden. En alle gegevens van de fabriek wijzen op een grote stap vooruit dankzij de upgrades van dit weekend. "

 

Otmar Szafnauer, Team Principal : 

 

" Tot nu toe was het een moeilijk weekend hier in Silverstone door het wisselvallige weer. We zijn lichtjes ontgoocheld in het resultaat van de kwalificaties. We hebben twee piloten die zich goed voelen op nat circuit en een wagen die al heeft bewezen dat hij competitief is in de regen, zoals we twee weken geleden hebben gezien in Canada. Fernando had waarschijnlijk het potentieel om enkele plaatsen hoger te staan in K3. Het kwam erop aan een goede ronde te rijden op het juiste moment. Esteban had dan weer pech. Zijn batterij was te koud om voluit te kunnen gaan. Toch blijven we vooruitkijken. Zondag worden de punten uitgedeeld. Morgen hebben we een lange race voor de boeg en krijgen onze twee piloten ongetwijfeld de kans om op te schuiven in de rangschikking. We zijn blij met de aangebrachte wijzigingen, die we nu beter begrijpen dankzij de extra gegevens die we konden verzamelen na de tests op droog circuit van dit weekend. We kijken al uit naar de race van morgen. Ons streefdoel blijft de twee wagens in de top 10 laten finishen. En ik zie niet in waarom dat niet zou lukken. "