7/10/2022
07 oktober 2022
Autocoureur Fernando Alonso van het BWT Alpine F1 Team zette de beste tijd neer tijdens de eerste vrije trainingssessies. De Formule 1 maakt zijn comeback in Suzuka, het schouwtoneel van de Grand Prix van Japan, voor de eerste keer in drie jaar. Fernando paste zich snel aan ondanks de moeilijke, natte ondergrond en klom op naar de top van de hiërarchie aan het einde van de eerste vrije trainingsdag.
Esteban Ocon behaalde een verdienstelijke vierde plaats tijdens deze eerste vrije training en de negende plaats tijdens de tweede vrije training. Hier eindigde hij twee plaatsen achter Fernando, die ook poolshoogte nam van dit legendarische circuit van 5,807 km.
Esteban Ocon: "Het is echt fantastisch om hier weer na jaren van afwezigheid in Japan te kunnen racen. Ik heb het circuit gemist en vond het geweldig om de piste met deze wagens te verkennen. Zoals voorspeld, was het nat vandaag, maar we konden meer rijden dan we aan de start hadden gedacht. De wagen heeft het goed gedaan tijdens de twee sessies en we hebben veel informatie kunnen verzamelen over de programma's die we vandaag hebben afgewerkt. Met deze set Intermediates kon ik alles eruit halen wat erin zat. Ik kan niet wachten tot de sessies van morgen. Dan zou het droger zijn. Ik hoop dat we een goede kwalificatie kunnen rijden voor het team."
Fernando Alonso: "We hadden een goede dag en het is een plezier om weer in Suzuka te zijn. Ook al helpt de regen onze voorbereidingen niet echt vooruit. Ik vind het erg voor de fans die de hele dag in dit weer hebben buitengestaan. Eerlijk gezegd, rijd ik liever op een droge piste. Maar de wagen deed het prima tijdens de twee trainingen vandaag. Heel goed ook dat we de eerste plaats te pakken kregen aan het einde van de eerste vrije trainingen. Ik kijk al uit naar morgen. Dan zullen we zien wat we voor elkaar krijgen in hoogstwaarschijnlijk droge omstandigheden."
Pat Fry, Technical Director: "Het was heel nat vandaag, waardoor iedereen iets minder heeft gereden, ook omdat we slechts een set Intermediates wilden gebruiken. We wilden weinig met regenbanden rijden om ze niet te beschadigen. Maar toch hebben we voldoende rondes gereden om de balans van de wagen op te maken in deze omstandigheden. We hebben ons initiële programma netjes kunnen afwerken. Momenteel voorspellen ze voor morgen droger weer. Dan hebben we een laatste intensieve vrije training om alles wat we normaal op vrijdag doen, tot een goed einde te brengen. We evalueren de banden en gaan met veel en weinig brandstof rijden. Op de dag van de race is er kans op regen, maar mogelijk juist na de start. We moeten dus op alles voorbereid zijn."