01 april 2023

Pierre Gasly, piloot van het BWT Alpine F1 Team plaatste zich voor de eerste Q3 van zijn carrière op het Albert Park Circuit door zich te kwalificeren als 9e voor de Grand Prix Australië. Daarnaast eindigde Esteban Ocon zeer dicht bij zijn derde notering in de top tien van het seizoen.

 

 

Esteban leverde stevige prestaties tijdens de hele middagsessie en eindigde Q2 op een onfortuinlijke elfde plaats, op slechts zeven duizenden van een seconde van een plek in de Q3, nadat hij te kampen kreeg met het verkeer in de laatste sector in een laatste wanhoopspoging.

 

Pierre nestelde zich in de top tien voor de tweede keer op rij. Hij wist zijn vermogen geleidelijk aan op te krikken en kwam zo gemakkelijk uit Q1 en vervolgens ook Q2.

 

De koude en moeilijke omstandigheden in Albert Park, maakten het bijzonder moeilijk om de banden op temperatuur te krijgen, met een constante dreiging van de regen tijdens de kwalificaties. Een rode vlag, veroorzaakt door de Red Bull van Sergio Perez in de derde bocht, onderbrak de wedstrijd aan de start van de sessie voordat de Q1 kon worden hervat.

 

Beide piloten kozen voor een tweede set zachte banden voor twee aanvalsrondes in Q1, waarin Esteban zich uiteindelijk kwalificeerde als vierde en Pierre als dertiende. Pierre ging vervolgens naar de Q3 waarin hij koos voor slechts één bandenset voor drie rollende starts. Zijn beste inspanning, zijn tweede poging, werd ingeblikt op 1’17’’675, goed voor een negende plaats.

 

 

Esteban Ocon, 11e in 1’17’’768 : "Jammer genoeg eindigde de dag die goed van start ging in mineur. We hadden het ritme om een mooie prestatie neer te zette in Q3, maar we kregen te kampen met veel verkeer in de laatste bochten van mijn laatste aanvalsronde in Q2. Hierdoor verloor ik tijd. Ik ben de enige die verantwoordelijk kan worden gehouden voor die paar seconden, na een sterke prestaties van ons voltallige team. We moeten echter het positieve halen uit dit teleurstellende resultaat, aangezien we over het algemeen goed presteerden en we eindigen aan de rand van de top tien. Alle tijden liggen momenteel zeer kort op elkaar, dus dit belooft een spannende race te worden. Alles moet nog gebeuren en ik focus me nu op de optimalisatie voor de race van morgen."

 

 

Pierre Gasly, 9e in 1’17’’675: "Ik zou zeggen dat de negende plaats geen slecht resultaat is voor de kwalificaties van vandaag, zelfs al had ik het gevoel dat ik nog één of twee tienden van een seconde beter zou kunnen hebben gedaan. We hebben goed werk geleverd om onszelf ronde na ronde te verbeteren en zo kon ik voor het eerst in mijn carrière de Q3 in Melbourne bereiken. Dat stemt me zeer gelukkig. Het was moeilijk om de banden optimaal af te stellen en we moesten onszelf iedere ronde opnieuw verbeteren. Morgen staat er een interessante race te wachten, aangezien de meeste teams nog niet voldoende informatie konden verzamelen over het ritme in races over langere afstand. We zullen zien wat we kunnen doen en zullen starten op de negende plaats. Bovendien zullen we het beste van onszelf geven om zoveel mogelijk punten te sprokkelen."

 

 

Alan Permane, sportief directeur: "We hadden zeker het vereiste wedstrijdritme om met beide wagens in de Q3 te eindigen vandaag, dus het is zeer teleurstellend dat we dit niet konden waarmaken met de uitschakeling van Esteban in Q2. We hadden een goede 3e Vrije Trainingssessie met de bolides in continue verbetering. De grootste uitdaging waren de banden in een optimaal exploitatiekader inpassen, in koude omstandigheden die deze oefening bijzonder moeilijk maakten. Het leek alsof we onze tijden ronde na ronde konden verbeteren naarmate de temperatuur van de banden steeg en dat speelde in het voordeel van onze strategie die was gebaseerd op drie rollende starts om onze tijd voor elke poging te verminderen. Natuurlijk mikken we op hogere plekken dan de negende en elfde plaats en zullen we alles in het werk blijven stellen om te begrijpen hoe we ons package kunnen optimaliseren. Ons directe doel blijft echter de race van morgen, waar we ongetwijfeld in de mogelijkheid verkeren om onze beide wagens stevig te laten eindigen in de puntenplaatsen."