11 september 2022

Het BWT Alpine F1 Team keert zonder punten terug na de Grand Prix van Italië. Op het circuit van Monza eindigde Esteban Ocon als elfde en Fernando Alonso moest noodgedwongen opgeven.

 


Fernando moest in de 31e ronde opgeven door een probleem met de waterdruk hoewel een plaats in de top 10 er dik in zat. Het team behoudt zijn vierde plaats in het constructeurskampioenschap voor de overzeese races die over drie weken in Singapore starten.

 


Esteban Ocon - Start P14 / Eindigt P11: "Het was vandaag een moeilijke race en uiteraard zijn we teleurgesteld omdat we geen punten hebben verdiend. Onze wagen presteerde goed, we hadden een goed raceritme, maar konden het niet in punten omzetten door de drukte op de piste. We zullen de balans opmaken en alles op alles zetten voor de resterende races, te beginnen met die van Singapore. Ik kijk uit naar een korte pauze om na deze reeks van drie races op rij even op adem te komen. Daarna wil ik me volledig voorbereiden op de overzeese races, waar we opnieuw met beide auto's in de punten willen eindigen om onze vierde plaats in het constructeurskampioenschap te verzekeren."

 


Fernando Alonso - Start P6 / Eindigt opgave: "Het was een zware race vandaag. We hadden moeite om onze voorliggers bij te houden die een rechte lijn aanhielden. Vervolgens moesten we opgeven door een probleem met de waterdruk. We moeten de oorzaak ervan nog onderzoeken. We vochten ons een weg naar de top 10 en ik hoopte nog om punten te kunnen pakken, maar dat was vandaag niet het geval. Het waren drie lange weken, het team heeft hard gewerkt en verdient een korte pauze. Het goede nieuws is dat we nog altijd voordeel hebben op McLaren in het constructeurskampioenschap. We vertrekken dus naar Singapore met de top 10 als doel."

 


Otmar Szafnauer, Team Principal: "Het spreekt voor zich dat we teleurgesteld waren omdat we vandaag tijdens deze Grand Prix van Italië geen punten hebben verdiend. Esteban greep er met zijn elfde plaats net naast. Fernando moest opgeven hoewel hij een goede positie had. Blijkbaar hadden we waterdruk verloren en daardoor moest hij stoppen. We zullen de oorzaak ervan verder onderzoeken en een oplossing voor de toekomst vinden. Esteban had een gunstige positie tijdens zijn tweede stint. Hij reed een seconde sneller dan zijn voorliggers en was goed op weg om punten te pakken toen de Safety Car aan het einde van de race roet in het eten gooide. Heel spijtig dat de race niet met een groene vlag is geëindigd. Ik ben er zeker van dat er betere manieren zijn om het spektakel te verbeteren bij dit soort scenario's. Als team moeten we ons op de positieve punten richten en wanneer we naar de drie races kijken, hebben we 26 punten verdiend. Dat is over het algemeen een goed resultaat en zeer belangrijk voor het kampioenschap. We zullen aan het einde van de maand nog sterker naar Singapore keren, waar we nieuwe veranderingen aan de wagen zullen doorvoeren."